Bagaimana untuk Membiak Budgie

                                            Bagaimana untuk Membiak Budgie


Semua orang boleh buat kerana burung budgie sangat mudah dibiakkan. Berikut saya akan terangkan langkah2 yang perlu untuk anda memelihara budgie dan mendapat banyak anak budgie yang sihat. 


Permulaan


Sepasang budgie dengan satu nestbox dalam satu sangkar adalah tidak memadai untuk memulakan pembiakan budgie. 

Dari pengalaman saya, elok dimulakan dengan 2 pasang budgie yg matang umur diantara 10 bulan dan 2 tahun. Anda juga perlu 3 sangkar berasingan, dua sangkar utk breeding dan satu sangkar untuk anak budgie nanti bila mereka sudah mula wean. 


Anda juga memerlukan nestbox untuk setiap pasang budgie. Saya cadangkan anda sediakan 3 nestbox, biar lebih... nanti senang nak bersihkan kalau ada spare. Nestbox yg dijual di petshop yg bentuk rumah tu x berapa sesuai untuk budgie.. saya cadangkan buat sendiri - ukuran 4 segi ( 9 inci tinggi x 8 inci panjang x 6 inci lebar)


Disebabkan nak buat lekuk pada tapak nestbox macam matsalleh buat tu susah, saya cadangkan guna habuk hamster saja.. letak lebih kurang satu cm tebal pada dasar nestbox. Tujuannya untuk mengelakkan telur berselerak selain menyerap lembapan supaya nestbox kering. 

Memilih Burung Budgie


Budgie banyak dijual di Petshop tapi lagi bagus kalau dapat beli terus dari breeder. Di sana anda berpeluang melihat sendiri induk asal burung budgie dan biasanya breeder mempunyai maklumat tambahan yg Petshop takde. 

Di ruangan sebalah kanan blog ni ada senarai breeder budgie. Hubungi mereka untuk maklumat lanjut. 


Jantan atau Betina


Selain warna albino, lutino dan resrsive piedjantina budige mudah ditentukan dgn melihat cere (bhg hidung). Cere biru menandakan budgie jantan, cere yg tidak biru ialah betina.


Membiak Budgie

Sangkar, nestbox dan burung dah sedia, jom kita mulakan membiak budgie.




No comments

Powered by Blogger.