Zebra Finch: Jangka hayat, Harga, Diet dan Pembiakan

Zebra Finch : Jangka hayat, Harga, Diet dan Pembiakan


Zebra Finches adalah burung kecil yang berwarna-warni yang sangat popular dengan pemilik haiwan kesayangan. Mereka terkenal dengan keupayaan mereka untuk menyanyikan lagu yang indah dan kompleks. Ketika disimpan dalam kumpulan tidak kurang dari dua, mereka agak mudah dijaga dan tidak menuntut perhatian dari pemiliknya seperti burung nuri kecil.

Maklumat Am Mengenai Zebra Finch
Nama saintifik Zebra Finch adalah Taeniopygia guttata. Terdapat satu subspesies, Taeniopygia guttata castanotis, yang merupakan spesies yang paling sering ditawan. Castanotis berasal dari Australia, sedangkan spesies penamaan berasal dari Indonesia. Menurut animaldiversity.org, habitat asli mereka adalah kawasan savana dan sub-tropika, di mana mereka lebih suka habitat dengan tumbuh-tumbuhan kecil. Di alam liar, diet mereka terutama benih rumput.


Burung burung kecil ini juga pergi dengan nama Finch Spotted-sided dan Chestnut-eared Finch. Moniker zebra berasal dari jalur kelabu dan hitam tersendiri di bahagian atas payudara lelaki dan ekor hitam dan putih. Selebihnya badan lelaki itu kelabu dengan bahagian bawah putih. Wanita terutamanya kelabu tanpa sekatan dada. Lelaki juga mempunyai pipi oren dan paruh merah yang lebih gelap daripada betina, menjadikan burung-burung ini sangat mudah dikenali dengan jantina.

Kupu-kupu ini kira-kira 4 inci panjang (10 cm) dan berat dari 1/2 hingga 1 auns (15-30 gram). Zebra Finches telah diternak di penangkaran selama bertahun-tahun yang menghasilkan banyak mutasi dan variasi warna. Sebahagiannya adalah Pied, White, Penguin dan Crest Zebra Finches.

Apakah Penampilan Dan Bunyi Dari Zebra Finch?
Zebra Finches adalah burung yang sangat aktif yang akan berkembang maju dalam sangkar lapang di mana mereka boleh bergerak dengan bebas. Mereka adalah burung yang agak tenang kerana saiz mereka tetapi suka bermain di sepanjang hari. Burung-burung ini tidak akan meniru kata-kata manusia, memilih bahasa mereka sendiri, unik.

Dalam spesies Zebra Finch, lelaki dapat menyanyi tetapi wanita tidak boleh. Menurut earthsfriends.com, lelaki diketahui di kalangan pencinta burung kerana kemampuan mereka menghasilkan lagu-lagu yang kuat dan kompleks. Setiap lelaki Zebra Finch mengembangkan lagu uniknya, berdasarkan lagu bapanya. 


Bagaimanakah kelakuan Zebra Finke?
Jika anda mencari seekor burung yang akan menikmati ditangani, Zebra Finch tidak akan menjadi pilihan yang baik. Dengan kesabaran dan masa anda boleh membina kepercayaan sehingga tahap finch dapat turun di jari anda, tetapi di luar itu, burung-burung ini akan dikagumi dari jauh. Anda boleh cuba melatih mereka dengan memasukkan sangkar beberapa kali sehari dengan tangan anda dan menawarkan hidangan kecil. Anda boleh dihargai oleh mereka mendarat di jari anda dalam masa yang ditetapkan.

Burung-burung yang sangat aktif ini suka terbang di sekitar sangkar mereka, bergerak dari hinggap ke hinggap dan dapat menghiburkan diri dengan melakukan perbualan antara panjang burung. Inilah sebabnya mengapa Zebra Finches paling baik dipasangkan, dan banyak pemilik finch mempunyai banyak pasangan yang hidup bersama.

Apabila disimpan dengan cara ini mereka tidak memerlukan banyak interaksi setiap hari dengan sahabat manusia mereka. Hanya bercakap dengan mereka apabila anda berada di sekitar akan memenuhi keperluan mereka untuk perhatian langsung anda. Apabila anda berada jauh, radio yang bermain dengan lembut akan menjadikannya sibuk.

Mereka boleh disimpan dengan burung hantu yang lain, tetapi perlu berhati-hati apabila memilih spesies lain. Australianfinches.com menyediakan carta keserasian yang akan membantu anda jika anda ingin menyimpan pelbagai spesies bersama-sama. Sebuah burung burung hantu yang bercampur dengan satu sama lain membuat paparan burung yang menarik dan visual yang sangat menarik.

Oleh kerana burung ini tidak akan berinteraksi secara langsung dengan ahli keluarga, mereka sesuai untuk keluarga yang mempunyai anak kecil. Burung kecil ini tidak terdedah kepada menggigit dan jarang akan mencederakan kanak-kanak kecil.

Merawat Perubatan Zebra Anda
Ternak anda akan berfungsi dengan baik pada suhu bilik, tetapi dengan penyesuaian, mereka boleh bertolak ansur dengan suhu dari 40-an hingga pertengahan 80-an Fahrenheit. Walaupun mereka adalah burung kecil, mereka lebih baik dalam sangkar besar atau burung halam di mana mereka boleh terbang. Sangkar mendatar yang lebih panjang dengan lebih banyak ruang terbang lebih baik daripada sangkar yang tinggi atau bulat. Lihat panduan khusus kami untuk sangkar finch yang terdapat di sini.

Jarak bar tidak boleh melebihi 1/2 inci dan dimensi minimum sangkar untuk sepasang Zebra ialah 20x24x24 inci. Burung anda akan melakukan lebih baik dengan sangkar yang lebih besar, tetapi penjagaan harus diambil dengan jarak bar. Banyak sangkar yang lebih besar direka untuk cockatiels atau burung-burung lain yang lebih besar dan jarak bar mungkin terlalu luas untuk selamat di rumah burung anda. Kotak sarang untuk tidur adalah aksesori lain yang perlu dimasukkan ke dalam sangkar mereka.

Kembang tidak menggunakan mainan dengan cara yang sama seperti burung kakak tua, tetapi mereka masih menghargai tangga, loceng dan mainan lain dalam sangkar mereka. Elakkan mainan dengan tali atau bahan lain yang boleh dimakan oleh burung. Perches yang cukup harus disediakan, tetapi jangan gunakan perahu pasir kerana mereka tidak baik untuk kaki finch. Mereka biasanya tidak memerlukan kliping kuku.

Tengkorak Zebra tidak mempunyai molt tahunan. Mereka kehilangan bulu secara berperingkat sepanjang tahun ini. Mandi dihargai dan harus disediakan untuk burung anda secara teratur.

Burung anda mempunyai keperluan pemakanan yang sederhana dan akan berbuat baik dengan campuran finch komersil benih. Minum air, tulang belulang, dan beberapa buah anggur akan memenuhi keperluan mereka. Buah-buahan dan sayur-sayuran boleh ditawarkan sebagai hidangan, dan bijirin adalah kegemaran burung-burung ini.

Ia adalah sah untuk membiakkan Zebra Finches dan sebenarnya, ia boleh menjadi sukar untuk menghentikannya. Jika kotak bersarang tersedia, sepatutnya untuk tidur, mereka akan cuba membiak. Apabila pembiakan, anda harus menempatkan hanya satu pasang dalam sangkar kerana ia boleh menjadi wilayah pada masa ini. Hens akan meletakkan 3 hingga 8 telur putih kecil pada kadar satu per hari.


Jangka Hayat Dan Kesihatan Zebra Finches
Anda boleh mengharapkan kucing anda hidup selama 6 tahun, walaupun ada yang hidup lebih lama. Mereka adalah burung yang tahan lasak tetapi mempunyai beberapa masalah kesihatan yang berpotensi. Menurut beautyofbirds.com, burung liar Australia terdedah kepada kekurangan iodin, yang bersama-sama dengan tekanan dan parasit boleh menyebabkan kehilangan bulu.

Apa itu Harga Zebra Finch?
Standard Zebra Finches berhaga RM 60 sepasang, dengan beberapa mutasi yang lebih berwarna dengan kos RM 100. Mereka tidak mahal untuk dibandingkan apabila dibandingkan dengan haiwan peliharaan lain. Mereka tidak merosakkan mainan mereka dan saiz kecil mereka menghadkan keperluan makanan mereka. Sangkar yang luas dengan bar ruang yang betul adalah satu kemestian apabila memelihara Zebra Finches.

Bagaimana Anda Tahu Jika  Zebra Tepat Untuk Anda?
Sekiranya anda ingin menikmati beberapa keseronokan burung dari jarak jauh maka Zebra Finch adalah pilihan yang baik. Mereka tidak akan mengikat anda dengan cara yang burung kakak tua akan, tetapi ini juga bermakna anda perlu menumpukan perhatian langsung kepada mereka. Burung-burung ini akan mengisi rumah anda dengan perbualan mereka yang gembira kerana anda menikmati menonton mereka berinteraksi dengan pasangan sangkar mereka.

No comments

Powered by Blogger.