Memiliki Burung Parrot: Bagaimana Cara Penjagaan Burung Parrot, Panduan Permulaan yang Pantas


Anda mungkin mempertimbangkan membeli atau mengadopsi burung nuri. Mungkin anda tertarik dengan idea untuk memiliki haiwan kesayangan yang boleh bercakap, atau berminat untuk mempunyai burung berwarna di rumah anda. Berkongsi nyawa anda dengan nuri boleh menjadi pengalaman yang sangat menggembirakan.

Tetapi ia datang dengan cabaran yang perlu anda persiapkan sebelum anda membuat komitmen untuk benar-benar mendapatkan burung nuri. Banyak burung yang diberikan kepada penyelamatan burung beo kerana niat baik, pemilik prospek tidak mengerti apa yang memiliki salah satu yang mewujudkan yang luar biasa itu.

Artikel ini berhasrat untuk dijadikan panduan untuk membantu anda menentukan sama ada burung nuri adalah haiwan kesayangan yang sesuai untuk anda. Kami akan melihat beberapa isu yang memerlukan pertimbangan serius sebelum anda mendapatkan burung. Setelah menentukan bahawa anda akan pergi ke depan dan mendapatkan burung nuri, kami akan mengkaji beberapa jenis burung tertentu dan isu-isu yang berkaitan dengan hidup selaras dengan teman burung anda. Kami akan cuba untuk membantu anda membuat pilihan yang baik untuk jenis burung yang terbaik untuk anda.


Perkara yang Perlu Dipertimbangkan Sebelum Mendapatkan Burung Parrot
Berikut adalah isu-isu utama yang memiliki nuri boleh hadir. Kami tidak cuba bercakap dengan anda untuk mendapatkan burung nuri, tetapi hanya menunjuk aspek hidup dengan burung nuri yang anda tidak fikirkan.

Tahap kebisingan
Salah satu faktor utama yang perlu dipertimbangkan ketika memperkenalkan burung nuri ke rumah anda adalah toleransi keluarga anda untuk bunyi bising. Anda juga mungkin perlu mengambil jiran-jiran tetangga dan kediaman anda ketika membuat keputusan. Penghuni pangsapuri mungkin tidak perlu mendapatkan spesies burung tertentu. Pekerja malam mungkin mengalami kesulitan bersama dengan burung kakak tua.

Semua burung kakak tua boleh berisik, walaupun terdapat beberapa yang lebih senyap daripada yang lain. Malah burung nuri terkecil kadang-kadang boleh mengeluarkan panggilan yang kuat atau menjerit. Ini adalah tingkah laku biasa yang diharapkan. Burung kakang yang tidak dijaga dengan baik dan diberikan perhatian yang cukup juga dapat mengembangkan tabiat berteriak yang berlebihan.


Menggigit
Semua burung kakang mempunyai cangkuk-cangkuk yang berpotensi digunakan untuk menggigit. Sebagai peraturan umum, semakin besar burung, semakin besar potensi untuk kecederaan yang tidak sengaja. Malah burung yang sangat jinak boleh terkejut dan bertindak balas secara naluriah. Ini boleh menjadi faktor untuk keluarga dengan kanak-kanak yang mungkin terlalu cepat bergerak untuk beberapa keperitan parasit nuri.

Burung Parrot anda mungkin menjadi terlalu kuat dengan anda yang menyebabkan ia menjadi cemburu terhadap orang lain dan mengambil tindakan menggigit. Sosialisasi yang tepat dengan orang lain dapat membantu meminimumkan potensi masalah ini untuk berkembang.


Perlu perhatian atau persahabatan
Burung beo dianggap burung berkawan, kerana mereka mampu bersahabat dengan pemiliknya. Mereka juga memerlukan persahabatan dan perhatian atau mereka akan menderita secara emosional dan mengambil sikap berteriak atau merosakkan diri seperti memetik bulu. Mereka mencari pemiliknya untuk menggantikan kawanan domba yang mereka ada dalam persekitaran semulajadi mereka.

Anda perlu bersiap untuk memberikan nuri anda beberapa masa yang berkualiti setiap hari. Ia mungkin menuntut satu jam atau lebih banyak masa anda untuk keluar dari latihan sangkar, masa terbang, atau hanya ikatan. Sekiranya anda tidak dapat melakukan jenis ini, nuri anda akan mengalami mental, emosi, dan fizikal. Menurut petcha.com, permintaan pada masa mereka adalah sebab nombor orang yang memberikan mereka burung kakak tua peliharaan.

Dalam beberapa kes, seperti parakeet, menjaga sekumpulan burung boleh meminimumkan, tetapi tidak menghapuskan, perhatian yang anda perlukan untuk memberi mereka. Mereka akan mencari persahabatan di kawanan mereka.


Jangka Hayat
Burung kakatua hidup lama. Malah mereka yang hidup terpendek di penangkaran masih boleh hidup lebih dari 15 tahun. Spesies burung nuri yang paling lama dapat hidup lebih dari 50 tahun. Ini bukan komitmen untuk diambil ringan. Burung beo anda akan ikatan dengan anda dan keluarga anda untuk sebahagian besar hidup anda. Walaupun keadaan tidak dapat dijangka berlaku, ia tidak adil kepada haiwan jika niat anda hanya untuk menyimpannya untuk masa yang singkat. Anak anjing bukan sahaja untuk Krismas, dan bukan burung kakak tua.

Keserasian dengan haiwan kesayangan atau ahli keluarga lain
Anda perlu mengambil kira solek dari kedua-dua ahli manusia dan haiwan keluarga anda. Kanak-kanak kecil, kucing, anjing, dan burung kakak tua yang lain mungkin menghadapi cabaran apabila anda berfikir untuk menambah burung nuri ke rumah anda.

Mempunyai harapan yang realistik
Sesetengah pemilik burung peliharaan petualang mempunyai harapan yang tidak realistik mengenai kebolehan burung nuri yang mereka pilih. Anda tidak sepatutnya memilih spesies burung nuri dengan jangkaan bahawa ia akan menjadi pembicara yang hebat atau dapat melakukan lapan trik. Burung anda adalah individu dan mungkin tidak mencapai tahap penguasaan yang sama dalam usaha ini seperti yang lain dari spesiesnya.

Faktor-faktor ini yang mungkin menjejaskan keputusan anda untuk mendapatkan burung kakatua tidak dimaksudkan untuk menakut-nakutkan anda, tetapi untuk memberi anda idea tentang apa yang memiliki burung nuri benar-benar diperlukan. Menambah burung beo kepada keluarga anda bukan satu langkah yang perlu diambil ringan.


Menentukan Spesies Betul Betul Untuk Anda
Mari kita lihat beberapa faktor yang akan membantu mempersempit jenis burung nuri yang akan berfungsi dengan baik untuk keadaan rumah dan keluarga anda. Berikut adalah video yang menunjukkan butiran mengenai beberapa baka burung yang paling popular.

Perumahan
Di sini kita bercakap mengenai kedua-dua urusan hidup anda dan ruang yang anda mampu untuk menumpukan kepada burung anda. Ini akan membantu menentukan paras bunyi dan saiz burung nuri yang anda pilih.

Jika anda tinggal di sebuah apartmen maka anda tidak boleh mempertimbangkan dengan serius burung-burung yang lebih besar. Malah burung kakak kecil seperti sesetengah spesies berkilat boleh menjadi sangat keras, menjadikannya tidak sesuai untuk disimpan dalam sebuah apartmen. Anda perlu tinggal dengan burung-burung yang tenang seperti budgies, parrotlets, burung kakak tua Meyer, dan Senegal burung kakak tua. Tahap bunyi mungkin menjadi pertimbangan walaupun anda tidak tinggal di apartmen. Tidak semua orang boleh mengendalikan mendengar panggilan harian cockatoo yang menindik telinga. Di bawah ini adalah video yang menunjukkan apa yang diharapkan dengan seekor ayam haiwan kesayangan.


Tidur
Burung kakak memerlukan 10 hingga 12 jam tidur setiap malam. Idealnya, anda mempunyai bilik yang tenang di mana nuri anda boleh tidur pada waktu malam. Pada siang hari, ia boleh tinggal di dalam bilik ini atau bergerak di sekitar rumah untuk berada berdekatan dengan aktiviti manusia. Untuk membantu tidur burung hewan peliharaan anda mungkin memerlukan pembelian sangkar burung.

Senaman
Anda juga perlu mempunyai tempat yang selamat untuk burung anda keluar dari sangkar setiap hari untuk bersenam. Mungkin anda boleh mempunyai bilik burung berdedikasi di mana semua aktivitinya dapat ditampung. Anda mungkin perlu mempunyai kawasan tidur dan kawasan waktu siang, bergantung kepada ruang yang ada. Walau bagaimanapun, anda perlu merancang bagaimana anda akan menyediakan keperluan burung anda sebelum anda membawanya ke rumah.

Saiz ruang yang anda miliki juga akan memberi kesan kepada jenis burung nuri yang paling sesuai di rumah anda. Perbezaan saiz di antara sangkar untuk makaw dan satu untuk pengikat adalah cukup besar. Begitu juga ruang yang diperlukan untuk mengendalikan burung dengan betul, terutamanya jika anda membenarkan ia terbang dengan bebas.

Berikut adalah carta spesies nuri yang hebat yang disusun oleh nuri-and-conure-world.com yang boleh membantu mempersempit pilihan anda. Ia bercakap mengenai tahap bunyi bising, saiz, dan beberapa ciri lain dari banyak spesies burung beo yang popular.

Membiayai kos dan penjagaan
Terdapat kos permulaan untuk memiliki burung nuri. Jelas sekali, burung itu sendiri datang dengan kos, walaupun ia hanyalah yuran pengambilan pada kemudahan menyelamat parrot tempatan. Kos utama burung beo berbeza-beza bergantung kepada spesies itu.


Kemudian ada sangkar pertama burung anda dan semua aksesori yang menjadikannya tempat yang sesuai untuk teman burung anda untuk hidup. Lebih jangka hayat yang panjang, sangkar mungkin perlu diganti beberapa kali. Makanan, mainan, dan merawat boleh menambah sehingga satu bil yang signifikan selama setahun. Anda juga memerlukan sangkar perjalanan tambahan sekiranya lawatan ke doktor haiwan.

Sekarang untuk bahagian yang lebih luas dan mahal untuk menjaga burung nuri. Kos penjagaan dan pemakanan jangka panjang akan jauh lebih banyak daripada pelaburan awal anda. Bergantung pada saiz burung nuri anda, kos makanan boleh berkisar dari bawah $ 20 sebulan hingga lebih dari $ 100.

Jika anda mempunyai burung yang besar atau yang sangat merosakkan dengan mainan mereka, ini boleh membawa kepada pengeluaran kewangan yang agak mahal. Mainan perlu diganti untuk kesejahteraan mental nuri anda. Rang undang-undang dan penjagaan ayam seperti kerepek atau kuku boleh menjadi satu lagi perbelanjaan jangka panjang yang mungkin.

Di samping kos kewangan, terdapat tugas penyelenggaraan harian dan mingguan yang perlu dilakukan untuk menjaga kesihatan anda. Burung kakang tua boleh berantakan, dan mereka tidak membersihkan diri mereka sendiri.


Kemudian ada sangkar pertama burung anda dan semua aksesori yang menjadikannya tempat yang sesuai untuk teman burung anda untuk hidup. Lebih jangka hayat yang panjang, sangkar mungkin perlu diganti beberapa kali. Makanan, mainan, dan merawat boleh menambah sehingga satu bil yang signifikan selama setahun. Anda juga memerlukan sangkar perjalanan tambahan sekiranya lawatan ke doktor haiwan.

Sekarang untuk bahagian yang lebih luas dan mahal untuk menjaga burung nuri. Kos penjagaan dan pemakanan jangka panjang akan jauh lebih banyak daripada pelaburan awal anda. Bergantung pada saiz burung nuri anda, kos makanan boleh berkisar dari bawah RM 60 sebulan hingga lebih dari RM200.

Jika anda mempunyai burung yang besar atau yang sangat merosakkan dengan mainan mereka, ini boleh membawa kepada pengeluaran kewangan yang agak mahal. Mainan perlu diganti untuk kesejahteraan mental nuri anda. Rang undang-undang dan penjagaan ayam seperti kerepek atau kuku boleh menjadi satu lagi perbelanjaan jangka panjang yang mungkin.

Di samping kos kewangan, terdapat tugas penyelenggaraan harian dan mingguan yang perlu dilakukan untuk menjaga kesihatan anda. Burung kakang tua boleh berantakan, dan mereka tidak membersihkan diri mereka sendiri.


Di manakah saya harus mendapatkan burung nuri saya?
Selepas memutuskan spesies burung nuri, soalan seterusnya menjadi tempat terbaik bagi anda untuk mendapatkan burung nuri anda.

Pilihan yang paling asas di sini ialah sama ada untuk membeli burung atau mengadaptasi satu daripada organisasi menyelamat burung nuri. Apabila diadaptasikan, anda akan kemungkinan besar mendapat burung nuri yang tumbuh dewasa dan mungkin mempunyai beberapa isu tingkah laku yang mantap yang perlu diatasi apabila burung belajar untuk hidup dengan keluarga barunya. Masalah yang berkaitan dengan mengamalkan adalah marah oleh pengetahuan bahawa anda menyelamatkan burung dan memberi kesempatan kedua untuk menjalani kehidupan yang baik.

Jika anda memilih untuk membeli burung, arah terbaik untuk pergi adalah dengan pembiakan burung yang sah di mana anda boleh yakin bahawa burung itu telah ditangani dengan betul sehingga masa yang anda terima. Spesies yang lebih kecil sering boleh didapati di kedai-kedai haiwan kesayangan yang berkualiti juga.

Semoga Berjaya Menjaga  Burung Parrot Baru Anda!
Sekarang anda telah mempertimbangkan dengan teliti kebaikan dan keburukan pemilikan parrot dan memutuskan untuk mengambil risiko, semoga burung anda adalah segala yang anda harapkan. Nasib baik semasa anda memulakan apa yang boleh menjadi hubungan yang panjang dan bahagia untuk anda dan nuri anda.

1 comment:

  1. Sesiapa nk ank burung nuri jnis suncorenure bleh wspp mmbr Ade breed 0189055984

    ReplyDelete

Powered by Blogger.