Panduan Penjagaan English Budgie: Saiz, Keperibadian, Jangka hayat dan Harga


English Budgie adalah pelbagai jenis Budgerigar asli Australia yang dihasilkan oleh pembiakan selektif di England pada abad ke-19 dan awal abad ke-20. Mereka lebih besar daripada kedua-dua liar Australia dan budgie Amerika dan dibiakkan terutamanya untuk perdagangan haiwan dan sebagai 'menunjukkan' burung. Burung kecil kecil yang aktif ini sangat popular dengan pemilik haiwan kesayangan haiwan di Amerika Syarikat dan Eropah dan membuat haiwan peliharaan yang sangat baik.


English Budgies - Asas-asasnya
Terdapat hanya satu spesies budgerigar. Nama ilmiahnya adalah Melopsittacus undulatus, dan menurut parrots.org, ia adalah endemik kepada banyak kawasan pedalaman di Australia. Di alam liar, semua budgies hijau dan kuning, tetapi pembiakan selektif telah memperkenalkan banyak variasi warna dan saiz. Budgie bahasa Inggeris adalah hasil usaha pembiakan semacam itu.

Enlish Budgie adalah burung kakak tua yang kecil dan juga dikenali sebagai budgies Tunjukkan. Budgies liar kira-kira 7.5 inci (18-20 cm) panjang dan berat, secara purata, kira-kira 1 auns (28 g). Enlish Budgies lebih besar, sehingga 10 inci (25.4 cm) dan boleh mengukur skala pada hampir dua kali ganda berat burung liar. Mereka mempunyai tali cangkuk dan bulu ekor panjang. Bulu berwarna terang mereka, yang dapat dilihat dalam pelbagai jenis warna, adalah salah satu ciri mereka yang menjadikannya sangat popular dalam perdagangan burung peliharaan.

Sebagai tambahan kepada saiznya yang lebih besar, variasi english budgie juga mempunyai kepala yang lebih besar dan sering mempunyai pertumbuhan bulu seperti bulu di leher mereka. Burung belum matang tidak boleh dipercayai, tetapi menurut luckyfeathers.com, sebaik sahaja burung mencapai usia enam bulan, warna cere (bahagian paruh dengan lubang hidung) dapat digunakan untuk menentukan jantina burung. Jantan mempunyai cerai kebirangan manakala ceres betina berwarna kecoklatan apabila dalam mode pembiakan dan putih jika bukan pembiakan.

Keperibadian English Budgies
English Budgie mempunyai bulu yang berbulu daripada budgie liar, dan bulu ini hampir boleh menutupi paruh dan mata mereka. Terdapat lebih daripada 30 mutasi warna yang telah diperkenalkan dari pewarna asli asal Australia dan kuning asal. Bulu puffier juga boleh memberikan burung ini rupa kelebihan berat badan.

Walaupun budgies mempunyai suara rendah, mereka dikenali sebagai salah satu burung terbaik dalam meniru ucapan manusia. Mereka juga mempunyai nyanyian yang menyenangkan dan menyuarakan suara, dan satu kumpulan akan menghabiskan banyak masa bercakap di antara mereka. Burung-burung yang disimpan terus-menerus akan menjadi lebih tepat untuk menjadi pembicara prolifik, seperti ketika dalam kumpulan mereka akan kembali kepada bahasa budgie.


Bagaimana Akta English Budgie ?
Budgies adalah burung yang sangat suka bermain dan ingin tahu dan umumnya mempunyai tahap tenaga yang tinggi. English Budgies dikenali sebagai sedikit lebih tenang dan kurang bising daripada jenis budgie yang lain. Kebanyakan budgie suka tidur tengah hari sekitar 30 minit, tetapi sebaliknya akan aktif sepanjang hari. Selain menjadi lebih jinak, english budgie menunjukkan ciri-ciri perilaku yang sama seperti budgies lain.

Sesetengah tingkah laku yang akan anda hadapi adalah parut yang menggerogoti sebagai burung anda tidur, meregangkan dan menguap, dan mengental dan mengembang bulu mereka. Kuku Budgies sentiasa berkembang dan untuk membantu mengekalkan mereka, mereka suka mengunyah dan menghancurkan sesuatu.

Sekiranya terus tersendiri, anda perlu memberikan banyak perhatian kepada burung anda. Budgies berkuda burung dan lebih bahagia apabila disimpan dalam kumpulan. Ini boleh menjadi masalah bagi pemilik yang ingin melatih burung mereka, kerana latihan lebih cenderung untuk berjaya dengan burung tunggal. Lelaki umumnya lebih suka bermain dan tidak akan berperang di antara mereka sendiri. Kadang-kadang betina akan menjadi agresif dengan betina lain, terutama jika mereka terbatas pada sangkar kecil.

Burung kakak kecil ini cerdas dan boleh diajar beberapa tingkah laku sederhana seperti melangkah di tangan anda dan boleh menjadi sangat menyayangi jika tangan dilatih. Tetulang dan kesabaran yang positif adalah kunci untuk mengajar helah burung anda. Jika latihan untuk bercakap, pengulangan berterusan perkataan atau frasa yang dikehendaki akan sering diberi balasan dengan jawapan yang rendah tetapi boleh didengar. Paruh kecil mereka boleh mencubit tetapi tidak melakukan apa-apa kerosakan sebenar, jadi mereka adalah burung yang sesuai untuk berada di sekeliling kanak-kanak kecil.

Merawat English Budgie 
Suhu terbaik untuk burung anda ialah antara 60 dan 70 darjah Fahrenheit (15-21 C), walaupun mereka boleh tahan suhu yang lebih tinggi untuk tempoh masa yang singkat. Diet terbaik adalah makanan pelet berkualiti tinggi ditambah dengan banyak sayuran dan bijirin. Blok mineral atau tulang sudu harus selalu ditawarkan di sangkar burung anda.

Saiz kandang adalah salah satu kawasan di mana keperluan english budgie  berbeza dari budgie standard. Mereka lebih dekat dengan saiz cockatiel dan harus diberikan sangkar yang lebih besar. Oleh kerana mereka sangat aktif, saiz sangkar yang baik ialah 40Lx20Dx32H inci (102Lx51Dx81H cm) dengan jarak bar 1/2 inci (1.27 cm).

Sangkar anda harus termasuk banyak perches kayu semulajadi dan pelbagai mainan untuk memastikan burung anda dirangsang secara mental. Mainan itu harus diputar secara teratur dan beberapa mainan kayu untuk mengunyah dan mencarik membuat pilihan yang baik. Mandi perlu ditawarkan beberapa kali seminggu, seperti budgies suka mandi. Kuku dan beak mungkin perlu dipotong jika mereka menjadi terlalu banyak, tetapi ini boleh dikawal dengan mainan yang sepatutnya dan beberapa perches yang kasar. Budgies meleleh secara beransur-ansur sepanjang tahun ini.

Pembiakan adalah sah dan agak mudah, seperti yang dijelaskan di tapak budgiewiki.com. Tidak ada musim tertentu untuk pembiakan, dan ayam biasanya meletakkan 3 hingga 4 telur yang akan menetas dalam kira-kira 18 hari. Budak yang baru lahir adalah buta dan tidak berdaya dan memerlukan banyak penjagaan.

Berapa Lama English Budgie  Terus Hidup?
English Budgies  mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada budgies standard kerana pembiakbakaan, dan biasanya mempunyai umur 5 hingga 7 tahun. Sesetengah penyakit biasa untuk ditonton adalah bumblefoot, muka dan kaki bersisik, Polyomavirus dan molt Perancis. Diet dan senaman adalah faktor utama dalam memastikan burung anda sihat.

Harga English Budgies
Enlish Budgie  menelan kos sekitar RM 200 hingga RM 1000 berbanding dengan sekitar RM 20 untuk budgie standard. Mereka tidak terlalu mahal untuk disimpan. 


No comments

Powered by Blogger.